Kilen 2.0 strategiprocess och tidtabell under 2022
Strategiprojektet leds av Ulf Grindgärds, styrelseordförande för Kilens hembygdsgård. Som sakkunnig i strategiprocessen fungerar Ralf Blomqvist, Main AB. Ralf har mångårig erfarenhet från kund- och användardrivet utvecklingsarbete i en rad organisationer och branscher runtom i Norden.
Projektledaren Ulf Grindgärds och sakkunnig Ralf Blomqvist/MainAb
1. Omvärldsanalys och framtidsbild (januari/februari/mars)
- Omvärldsanalys: vilka förändringar sker i omvärlden, vilka är konsekvenserna för Kilen? Ur tre perspektiv: kund/besökare, samhälle/ägare, ekonomi
- Metod: personliga intervjuer (15–25 st), kompletterat med webbenkät/Facebook
- Tillika görs en genomlysning av Kilens ”business case” och ekonomiska förutsättningar (görs som ”research på kammaren”)
- Output: framtidsbild 0.1 med prioriteringar, som input i Strategismedja #1
2. Strategismedja #1 lördag 12.3, 13.00-18.00
- Plats: Sideby bycenter (fysisk workshop)
- ”Kick-off” för strategiarbetet
- Presentation av strategiprocessen, genomgång av framtidsbild och prioriteringar, uppdragsgivning/team Strategisafari
- Deltagare: styrelsen, delegationen samt övriga intressenter
3. Strategisafaris (mars/april)
- Teamen jobbar med var sin framtidsfråga (väljs utifrån omvärldsanalys/framtidsbild)
- 4 team genomför Strategisafaris
- Målgrupp: Kilens besökare/vänner/kunder och övriga intressenter
4. Strategismedja #2 lördag 2.4, 10.00-18.00
- Plats: Sideby byacenter (fysisk workshop)
- Teamen redovisar resultaten från sina Strategisafaris
- Strategins tyngdpunktsområden 0.1 formuleras/prioriteras
- Deltagare:styrelsen, delegationen samt övriga intressenter
5. Strategiformulering och -skrivning (april-maj)
- Insikterna från steg 1–4 dokumenteras i ett första utkast till strategi
4.5 Strategicafé (Zoom), avstämning strategiformulering
6. Strategismedja #3 lördag 21.5, 12.00-18.00
- Plats: Kilen (fysisk workshop)
- Kilens strategi 0.1 presenteras (framtidsbild, mål, tyngdpunktsområden och prioriteringar, vägkarta med prioriterade aktiviteter/projekt, ansvar och uppföljning)
- Grupparbeten kring strategins tyngdpunktsområden
- Deltagare: styrelsen samt ett urval övriga intressenter (10–15 pers)
7. Strategismedja #4 söndag 29.5, 13.00-15.00 i samband med delegationens årsmöte
- Plats: Kilen
- Kilens strategi 0.1 presenteras och diskuteras
- Deltagare: delegationen och styrelsen
8. Remissrunda och kompletteringar (juni-augusti)
- Styrelse samt övriga intressenter tar ställning till strategiutkast 0.5 och återkopplar med synpunkter
- Strategidokumentet kompletteras och justeras utifrån ovanstående
9. Strategismedja #5 14.9.2022 kl. 17.00-21.00
- Plats: Kilen
- Kilens strategi presenteras
- Workshop kring strategins genomförande (resurser, ansvar, tidtabell, …)
11. Styrelsemöte 14.9.2022 kl 19.30
- Plats: Kilen
- Strategin behandlas/slås fast i Kilens styrelse
Övrigt: Seminarium om museiutveckling
- Museiutvecklingsworkshop för andra aktörer inom musei- och kulturfältet (inom och utanför regionen).
- Detta för att
- stärka Kilens roll som motor i utvecklingsarbetet,
- bygga relationer och hitta synergier med andra museer/kulturaktörer som står inför liknande utmaningar samt
- ytterligare tydliggöra Kilens position som ett museum/kulturaktör i utvecklingens framkant.