Strategins implementering 2023
Styrelsen godkände 14.9.2022, den nya strategin
Kilen 2032 - ett kultur- och museiområde med bred horisont 2022-2032
- En vägkarta för Kilens modernisering-
Klicka på pärmbilden för att bekanta dig med strategin.
Under 2023 prioriteras utvecklingsarbete inom dessa åtgärder under följande utvecklingsteman:
3.1 Museiområdet: Kilen är ett levande museum som lockar till upptäckt och återbesök
- Projektet Kvalitetssäkring av Kilens hembygdsgår 2023-2025 startas. Museiområdet sätts i skick
- Skapa upplevelser i anslutning till byggnaderna. Digital Escape Room/Skeppsbyggnad planeras och byggs upp.
- Påbörja arbetet med riktlinjer för byggnader och samlingar.
- Planera energibesparande och miljövänliga åtgärder
3.2 Kringtjänsterna: Kilen är besöksmålet dit man gärna återkommer
- Arbeta fram ett restaurangkoncept som bygger på hållbarhet genom att hitta en långsiktig samarbetspartner. Planering av att flytta restaurang/caférörelsen till Salteriet från 2024.
- Ta i bruk digitala bokningssystem i störrer utsträckning.
- Certifiering av destinationen enligt SustainableTravelFinland-programmet.
3.3 Evenemangen: Kilen är mötes- och händelseplatsen som följer med sin tid och vidgar horisonten
- Planering av ett hållbart evenemangskoncept inleds.
- Revitalisera nuvarande evenemang.
3.5 Synlighet och marknadsföring: Kilen är en unik plats och en destination som är lätt att hitta, välja och uppleva.
Detta tema har den högsta prioriteten under 2023.
- En särskld heltäckande kommunikationsstrategi och plan uppgörs.
- Modernisering av varumärke och en helt ny grafisk kommunikationsprofil byggs upp.
- Byggnader och miljön produktifieras med texter och skyltar